Har du vært smittet av koronaviruset og fått covid-19, og føler fremdeles at du ikke er helt deg selv? Det er mange som opplever plager som varer i mer enn fire uker, såkalte senfølger («post-covid» eller «long covid»). Vi gir deg en oversikt over hva senfølger innebærer, og hva som er lurt å gjøre for de som plages av det.

Det er mye vi ikke vet om covid-19 i og med at det er en ny sykdom, så det er foreløpig heller ikke bestemte kriterier for hva som regnes som senfølger. Vi har sett at de fleste som blir syke av covid-19, blir friske igjen etter noen uker uten å trenge hjelp eller behandling, mens for noen tar det lengre tid å komme seg helt til hektene igjen. Vi ser på det som senfølger etter covid-19 dersom man har plager som varer i mer enn fire uker.

De vanligste plagene etter covid-19

Det finnes forskjellige grader av plagene, både når det kommer til alvorlighetsgrad og hvor lenge de varer, og det varierer veldig fra person til person. Her er en oversikt over de vanligste plagene etter covid-19:

  • Redusert smaks- og luktesans
  • Uvanlig slapp og sliten
  • Problemer med stemmen
  • Konsentrasjonsproblemer
  • Hukommelsesproblemer
  • Problemer med å sove
  • Hodepine
  • Tung pust eller smerter i brystet
  • Leddsmerter
  • Svimmelhet

Dersom du har risikofaktor(er), eller du ble alvorlig syk eller fikk intensivbehandling på grunn av covid-19, kan du har noe høyere risiko for å få langvarige plager.

Hva du bør gjøre dersom du har senfølger etter covid-19

Det er flere ting du kan gjøre selv for å komme tilbake til deg selv igjen om du fremdeles har plager etter covid-19. En av de vanligste plagene er redusert smaks- og luktesans, og for noen sitter dette lenge, kanskje i flere måneder. Som regel kommer smaks- og luktesansen tilbake av seg selv, men du kan trene opp sansene ved å gjøre noen øvelser selv.

Dette kan du gjøre for å trene smakssansen:

  • Sørg for å ha god munnhygiene ved å pusse tennene to ganger om dagen
  • Drikk vann og rens munnen før du spiser
  • Velg en kjent matvare og vær oppmerksom på hva du smaker, tygg grundig og tenk på hvordan du husker at smaken var.
  • Tilsett mye smak i maten, som krydder, chili, urter etc. Kjenn godt etter smaken når du spiser.

Dette kan du gjøre for å trene luktesansen:

  • Rens nesen om den er tett eller rennende. Bruk saltvannsspray og puss nesen godt.
  • Lukt på ting som du kjenner godt til, for eksempel kaffe.
  • Bruk minst 20 sekunder til å virkelig lukte på tingen, og prøv å huske hvordan det lukter.
  • Gjør øvelsen to ganger om dagen.

Dersom du fremdeles ikke har fått tilbake smaks- og luktesansen etter et par måneder, bør du søke hjelp hos lege.

Du kan gjøre øvelser for mange andre problemer også. Opplever du tung pust og pustevansker, finnes det øvelser og stillinger som kan hjelpe på pusten. Sår hals, hoste og hes stemme, eller problemer med å svelge mat og drikke, kan forbedres ved å følge noen råd og prøve noen visse teknikker. Det gjelder også for konsentrasjon og hukommelse («hjernetåke»), daglige aktiviteter og å komme tilbake til en normal hverdag samt trening og aktivitet. Du kan se videoer om råd og øvelser for hvert enkelt problem her.

Dersom du ikke kjenner nok fremgang, er usikker på noe eller ønsker hjelp fra helsepersonell, bør du ta kontakt med lege.

Vi i PONS helse tilbyr bred utredning og vurdering i forhold til senfølger etter covid-19. Det er rettigheter i forhold til rehabilitering og opptrening i forhold til dette som har vist gode resultater. Rettighetsvurderingene og behovene baseres på en grundig sjekk.

Ta kontakt med oss om du lurer på noe, eller om du ønsker en utredning.